سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه

 
اسهال نوزاد نشخوارکنندگان
تدابیر درمانی اتخاذ شده در درمانگاه دامپزشکی دکتر داداشی(D.V.M )
متداولترین علل شناخته شده اسهال گوساله نوزاد عبارتند از: روتاویروس، کریپتوسپوریدیا، کروناویروس، و اشریشیاکلی زهرابه ای روده ای و گونه های سالمونلا.
اسهال می تواند حاصل افزایش ترشح یا کاهش جذب باشد. باکتریهایی نظیر اشریشیاکلی زهرابه ای روده ای وتا حدی سالمونلا واحتمالا گونه های کمپیلوباکتر با ترشح سموم روده ای،که افزایش ترشحات روده ای را تحریک می کنند، سبب اسهال در نوزادان می شوند.
تک یاخته ها و ویروس های روده ای با تخریب سلولهای پوششی جاذب خمل ها موجب اسهال در نوزادان می شوند.
در سالمونلوز  و کلستریدیوز آماس  شدید با افزایش  سوراخ های  مخاطی وتخریب سلول های جاذب موجب اسهال می شود.
اسهال به دلیل از دست دادن آب والکترولیتها دارای اهمیت است . تا زمانی که نوزاد بتواند این کمبود ها را جبران کند ، کاملا سر حال باقی می ماند وبه مکیدن ادامه می دهد.
 مایعات ترجیحا از بخش عروقی از دست می روند ودر نتیجه کلاپس قلبی عروقی روخ می دهد.
گوساله مبتلا به اسهال در ابتدا سرحال بوده وقدرت مکیدن خوبی دارد به مرور پژ مرده شده واز قدرت مکیدن کاسته می گردد. با پیشرفت بیماری وافزایش از دست دادن آب والکترولیتها گوساله توانائی برخاستن رااز دست می دهد دمای بدن کاهش یافته و قدرت مکیدن  ندارد . در نهایت به پهلو افتاده ودرجات زیادی از کاهش آب والکترولیتها را نشان می دهد، دمای بدن به شدت کاهش یافته است.
مهمترین مسئله ای که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد میزان از دست دادن آب بدن وکاهش  توان (انرژی) بیمار است.این عوامل تاثیر زیادی در موفقیت تدابیر درمانی خواهند داشت.در گوساله ای که به علت پیشرفت بیماری واز دست دادن شدید آب بدن زمینگیر شده ویا حتی در کوما بسر می برد ، قبل از اصلاح میزان آب والکترولیتهای بدن استفاده از داروهای تزریقی به علت قطع جریان خون محیطی از جمله جریان خون اندامها تاثیری نخواهند داشت.
لذا  گذشته از جبران کم آبی بدن ومقابله با شوک حاصله ، مایع درمانی وبخصوص سرم تراپی لازمه جذب وتاثیر داروهای تزریقی می باشد.از آن گذشته از آنجائیکه برای حمل وتاثیر داروها بخصوص داروهای ضد میکروبی انرژی لازم است ، بنابراین تامین سریع انرژی مورد نیاز بدن با استفاده از تزریق وریدی سرم های قندی پس از اصلاح میزان از دست رفته آب والکترولیتها توسط سرم نمکی یا رینگر اهمیت بسزائی در موفقیت درمان خواهد داشت.
تدابیر کلی درمان اسهال گوساله ها شامل اصلاح وضعیت آب والکترولیتها ، استفاده از داروهای ضد میکروبی ، داروهای ضد التهاب  و ویتامین تراپی است. گوساله ای که در خطر شوک بوده ویا مبتلا به شوک سپتیک ، آندوتوکسیک ، هیپوولمیک و نهایتا کاردیوژنیک شده است ، توجه ویژه ای برای مقابله با شوک را می طلبد.
که به طور کلی سرم تراپی کافی ، آنتی بیوتیک وریدی وبهره جستن از کورتن ها میتواند در مقابله با شوک حاصله مفید باشد.

کاهش آب بدن (اسهال عفونی ) 

 

پیدا کردن رگ (ورید وداج) در گوساله ای که دهیدراسیون بالا (10%-12%) دارد که اکثرا در شوک بسر می برند کار بسیار سختی است ، چنین گوساله هایی به دلیل عدم موفقیت در سرم تراپی تلف می شوند.برای پیدا کردن ورید وداج چنین گوساله ای بهتر است قسمت خلفی بدن تا کمر را از زمین بلند نمود ، این کار باعث جریان خون بیشتر به سمت قدام شده وبه راحتی مینوان ورید وداج را پیدا نموده واقدام به سرم تاپی نمود. اگر باز هم در یافتن ورید مشکلی وجود داشت پیشنهاد می شود در محل آناتومیکی ورید مذکور با احتیاط کامل برشی بر پوست ایجاد نموده سپس با بلند کردن قسمت خلفی دام اقدام به یافتن ورید نمود.

روش ابداعی جهت گرفتن ورید وداج
اگر گوساله وضع پایداری داشته باشد ویا پس از اقدامات ضروری اولیه به وضع جسمانی مناسبی برسد ، ارزیابی از وضعیت معده وروده اهمیت مضاعفی خواهد داشت.

در اکثر مواقع در دامداریهای سنتی بستر مورد استفاده برای دامها ، بخصوص گوساله ها پهن خشک شده است . که در این مورد ارتقاء سطح دانش دامداران وگوشزد نمودن خطرات بسیاری که این بستر برای دامها به ویژه گوساله های نوزاد دارد ، کمک شایان ذکری به کنترل انواع عفونتها از جمله اسهال عفونی گوساله های نوزاد خواهد نمود. با لیسیدن ویا بلع چنین بستری منبع سرشاری از انواع باکتریها از جمله اشریشیا کلی وارد شکمبه گوساله شده و منجر به عدم بهبودی بیمار وتلفات خواهد شد. در چنین بیماری شستشوی معده(شکمبه) با استفاده از لوله مری معدی به بهبودی هرچه سریعتر دام کمک می کند. ( اگر لوله مری معدی در دسترس نبود ، اجالتا می توان از شلنک نرم با قطر مناسب صنعتی بهره برد . برای اینکار لازم است انتهای شلنک را با سمباده ویا هر وسیله مناسب دیگری سائید تا به شکل گرد درآید ، در فاصله حدود 1 تا 5/1 سانتی متری از انتها ، سوراخی بیضی شکل ایجاد نمود. از چنین لوله ای میتوان در مواقع ضروری برای شستشوی شکمبه گوساله بهره برد البته بهتراست به منظور احتیاط بیشتر ، قبلا لوله را در آب گرم قرار داد تا نرم تر شود.)

مایع درمانی واقدامات حمایتی گوساله مبتلا به اسهال بر اساس منابع مختلف سیاست درمانی مشخصی است ، ولی از نظر درمان ضد میکروبی سلایق مختلفی بین دامپزشکان وجود دارد. در این بین از انواع داروهای ضد میکروبی و براساس نوع عامل بیماری میتوان بهره برد . از داروهائی همچون سولفانامیدیهای تقویت شده ، آمینوگلیکوزیدها(جنتامایسین) ، تتراسیکلین ها ، انروفلوکساسین ، لینکومایسن بهمراه اسپکتینومایسین وحتی پنی سیلین ، به تنهایی ویا با هم  در درمان ضد میکروبی استفاده می شود.

موفقیت در درمان ضد میکروبی ودرنهایت بهبودی کامل بیمار مبتلا به اسهال وابسته به موفقیت در درمان حمایتی گوساله از جمله مایع درمانی مناسب ، جبران الکترولیتها ، استفاده از ضد التهاب ها و ویتامین تراپی ، است.

زمانی که به عامل عفونی خاصی مشکوک هستیم ( با استفاده از علایم بالینی ویا نتیجه آزمایشگاهی) مثلا کلستریدیوم باید از داروی مناسبی همچون اکسی تتراسیکلین ویا پنی سیلین استفاده نمود.ولی باتوجه به این که مهمترین عامل عفونی باکتریایی اسهال گوساله ها اشریشیا کلی می باشد انتخاب داروی مناسب وتوجه مواردی مثل مقاومت داروئی از اهمیت زیادی برخوردار است.

استفاده توام از داروهای  جنتامایسین (5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 12 ساعت) وانروفلوکساسین ( 5/2 تا 5 میلی گرم  به ازای هر کیلوگرم وزن بدن زیرجلدی هر 24 ساعت بهمراه 5 تا 10 میل گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی  صبح وشب محلول در آب ) در درمانگاه دامپزشکی ( دکتر داداشی ) به عنوان داروی ضد میکروبی نتایج بسیار بهتری نسبت به انتخاب سایر داروهای ضد میکروبی در درمان اسهال ناشی از اشریشیا کلی  بهمراه داشته است.

 

منبابع:

1- Bradford P. Smith . Large Animal Internal Medicine

2- Howard . Current veterinary therapy2

 

نوشته شده در دوشنبه 90/11/3ساعت 6:28 عصر توسط علی داداشی نظرات ( ) |

Design By : Pichak